perjantai 20. helmikuuta 2015

Ilmainen sisältö on lehtitalon näyteikkuna

Suomalainen lehdistö on nyt päättänyt. Se on päättänyt, että enää ei jaeta ilmaiseksi. Ilmaisjakeluun alkaminen oli virhe, ja se virhe perutaan nyt.

Vakaa - mutta minusta ei täysin uskottavasti lausuttu - uhkaus on, että vuoden lopussa maksumuureja on liki joka puolella.


"Ansainnan kannalta medialle ongelma on maksuton sisältö."


Mediatutkija Arto Suninen perkasi noin median tilaa ja tulevaisuudennäkymiä reilun vuosi sitten ( Journalisti 14/2013).

Suomalaisen median tilahan on se, että se on viimeinkin joutunut muutosmyllyyn. Vanha tuote eli painettu sanomalehti oli ylivertainen mainoskanava ja se kannatti mediayhtiöissä liian hyvin liian pitkään.

Kun lehti toi rahaa, verkkosivuja pidettiin mukavana nykyaikaisena lisänä eikä niiden kannattavuudesta ei tarvinnut kantaa huolta.

---

Nyt suomalaismedia on oivaltanut, että mainostulot eivät riitä ainoaksi tulonlähteeksi digipuolelle. Suomalaismedia pohtii hiki päässä, miten ratkaistaan nätisti se ongelma, että yleisö on totutettu ilmaisiin uutisiin.

Suomalaismedia ymmärtää, ettei se tiedä, mistä kuluttajat haluavat maksaa. Mutta sitä suomalaismedia ei ymmärrä, että sen on alettava asiakkaita palvelevaksi liikeyritykseksi. Sen on kehiteltävä tuotteita, joista asiakas haluaa maksaa.

Suomalaismedia on pulassa ilmaisen sisällön kanssa, koska sillä ei ole ennen ollut ilmaista sisältöä. Siksi suomalaismedia on ollut melko kummallinen liikeyritys.

---

Monilla yrityksillä, kuten vaatekaupoilla on valtava määrä ilmaista annettavaa kuluttajlle. Kauppakeskuksen suojissa voi viettää aikaa, vaatteita voi katsella haaveillen näyteikkunoista ja niitä voi sovitella ostamatta kaupoissa.

Toisenlainen esimerkki on vaikkapa Angry Birds -pelit, joilla käsittääkseni tehdään tulosta, vaikka suuri osa suomalaisista pelailee ilmaiseksi. Meidän perhe ei ole varmasti luovuttanut Roviolle senttiäkään, mutta silti Angry Birds on läsnä talossamme ja silti Rovio menestyi(, kunnes kämmäili liikaa firman sisäisissä asioissa). Me olemme antaneet Roviolle rahaa varmasti monella tapaa välillisesti, mutta sitä me emme itse ymmärrä.

Kaiken ilmaisen tehtävä on houkutella ihmisiä kassalle ja kaiken sen ylläpitämiseen menee valtava määrä rahaa. Niin se on oleva mediatalossakin, luulisin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lukijat