maanantai 3. elokuuta 2009

Pyöräkärry

Trek Gobug 2

Meillä on käytössä Trek Gobug -pyöräkärry. Ostimme sen, koska liikumme paljon pyörällä. Gobug on kärrien keskikastia. Se ei ole varsinainen urheilukärry, kuten kalleimmat mallit. Se on kuitenkin hyvä. Jossain keskustelussa se nimettiin pyöräkärryjen Hiaceksi. Osuva nimitys!

Pyöränistuimeen verrattuna pyöräkärry on meidän mielestämme parempi, koska siinä voi kuljettaa lapsen lisäksi tavaraa, esimerkiksi kauppaostoksia. Jos meillä olisi vain pyöränistuin, ostokset pitäisi laittaa reppuun, mikä olisi lapselle epämukavaa. Pyöräkärryn kanssa kaupasta tuo helposti kolme kassillista ruokaa.

Pyöränistuimissa on jo varmaan sellaisia klik-klak-kiinnitänpäs-helposti-malleja. Meillä ei ole pyörissä tavaratelineitä, joten istuimen pitäisi olla satulatolppaan tai runkoon (?) kiinnitettävä. Lisäksi istuimen pitäisi olla helposti irrotettavissa ja vaihdettavissa pyörästä toiseen. Kumpikaan meistä ei halua maastopyöränsä pysyväksi taakaksi lastenistuinta.

Pyöräkärry kiinnitetään takapyörän akseliin. Kärryn mukana tulee vasittu akseli. Meillä on kärrymme miinuspuolena se, että akseli pitää aina vaihtaa siihen pyörään, jolla kärryä vedetään. Vaihtaminen on helppoa. En tiedä, saako Trekin akseleita irtokappaleina. Olen ehdottanut toisen akselin hankintaa, sillä minä voisin ajella aina vetoakseli takarattaan pitimenä. Miehelle, jolla on varsin korkeat laatuvaatimukset pyöränsä jokaikisen osan suhteen, ei sovi, että hänellä olisi jatkuvasti vetoakseli. Minulle akselilla ei ole niin väliä, sillä kerran kävin kaupungilla ilman koko kampetta. Vetoakseli oli siirretty pyörästäni toiseen pyörään, eikä minulle ollut laitettu alkuperäistä akselia tilalle.

Trekin huonoin puoli on jousituksen puuttuminen. Jos olisin rikas, hankkisen jousitetun kärryn. Mutta koska en ole kovin varakas, päätin, että jouseton kärri saa riittää, kun hintaero oli useita satoja euroja. Jousitus on tarpeen paitsi maastoreiteillä myös asfalttiteillä - ne kun eivät ole yleensä priimapintaisia. Kärryssähän on joustava kangasistuin ja ilmapyörät, joten kuoppaan täräyttäminen ei ole automaattisesti vaarallista.

Gobugiimme mahtuu hyvin tavaraa. Istuimen takana on hyvä tavaratila ja lisäksi lapsen jalkojen eteen voi laittaa jotain. Silloin täytyy tietysti huomioida se, että onnettomuustilanteessa matkustamossa olevat tavarat lentävät.

Trek rullaa hyvin ja on kohtuullisen kevyt. Raskaan kärryn kanssa reissut jäisivät vähiin. Siksi en tyytynyt halpaan malliin. Ylämäet jaksaa kohtuukuntoinen ihminen polkea.

Suojapeitteet eivät ole Trekissä reunoiltaan täysin tiiviit, mutta mielestäni riittävät. Perussuoja on verkko, joka suojaa roskilta ja pölyltäkin. Sen päälle voi kiinnittää sade- ja tuulisuojan (pääosin muovia). Lapsen ja tavarat löytää kummankin suojan alta aivan hyvin. Kovallakin sateella olemme olleet liikenteessä, ja lapsi on suojautunut hyvin sekä sateelta että roiskeelta.

Trekiin ei saa babysetiä. Käsittääkseni babysetejä ei saa käyttää urheilukärryissäkään pyöräillessä eli lapsen pitää osata istua. Asla alkoi pyöräilyharrastuksen kolmikuisena. Otimme kärryn kangasistuimet irti ja kiinnitimme vanhan auton turvakaukalon remmeillä kiinni. Kaukalon pitää olla jalustallinen, mikä tarkoittaa yleensä tosi vanhaa. Remmeillä sen saa sidottua kärryn runkoon hyvin kiinni. Aluksi pitää ajaa varovasti, koska vauva ei osaa tukea niskaansa. Kyyti ei saa olla pomppivaa. Koska babysetejä ei saa käyttää pyöräillessä, on turvakaukaloviritys mielestäni turvallisin vaihtoehto, jos välttämättä haluaa vauvan kanssa pyöräillä.

Kärryn muuttaminen työnnettäväksi vaunuksi on ominaisuus, jota olen muutaman kerran kaivannut. Olisi kätevää ajaa kaupan eteen, irrottaa kärry vetolaitteesta ja käydä sen kanssa kierros marketissa. Pari kertaa olen sen tehnytkin, mutta kärryä on pitänyt työntää pienestä kahvasta eikä sitä ole voinut jättää seisomaan itsekseen. Meillä siis ei ole eteen kiinnitettävää lisäpyörää eikä työntöaisaa. Tarvittaessa kärryä voi kuitenkin työntää kävellen, mutta kovin kätevää se ei ole.

Vinkkejä kärrynostajalle:
- Mieti akselipolitiikkaa: löytyykö jostakin setistä sellainen akseli, jota voisit käyttää jatkuvasti.
- Jos haluat polkea paljon, osta kärry joka kulkee hyvin.
- Mieti turvallisuusominaisuuksia. Turvakaari on tärkeä.
- Jousituksesta tinkiminen säästää monta sataa euroa, mutta vaatii kynnyksissä ja möykyissä varovaisempaa ajoa ja hitaampaa vauhtia. Tosilenkkeilijälle suosittelen jousitettua mallia.

5 kommenttia:

  1. Mies juuri kertoi uuden havaintonsa. Hän ei ole täysin tyytyväinen pyöräkärryyn, koska se kuluttaa pyörän rungon takanapaa eli sitä aukkoa, mihin rengas kiinnitetään akselilla. Vetoakseliin siis kohdistuu kärrystä aika voimakas veto ja myös heiluva ja hankaava liike, joka kuluttaa runkoa.

    Jos vetoakselin kiristää tavallisen akselin tapaan oikealle kireydelle, kiristys on kärryn aiheuttamaan lisäkuormaan nähden liian löysä ja kärry heiluttaa akselia. Jos taas eliminoi ylimääräisen heijauksen ja kiristää akselin tarpeeksi kireälle, se painaa renkaan napaa lyttyyn.

    Täytyy kuitenkin muistaa, että tämä ongelma on jo melkoista hifistelyä.

    VastaaPoista
  2. Hei! googlen kautta löysin blogiisi, hakusanalla trek go bug :). itse olen kyseistä kärryä hankkimassa ja haluaisin kysyä, saako kärryä purettua mitenkään osiin kuljeuksen ajaksi, mahtuuko esim. normi auton peräkonttiin?
    toivottavasti vastaat, huomaan että olet jo monta vuotta sitten postannut tästä aiheesta, en tiedä miten kysymykseni näkyy sinulle...
    kiitos etukäteen!

    VastaaPoista
  3. Heips! Saa sen pakattua. Ei mitenkää "klip klap" -tyylisesti nopeasti, mutta kuitenkin. Nythän tosin saattaa olla mallit jo aika lailla muuttuneet. Meidän kärry ostettiin v. 2008.

    VastaaPoista
  4. kiitos paljon, itse olen kärryä ostamassa käytettynä ja se on vm.2009, eli todennäköisesti sen saa siis kasaan tai jotenkin purettua,että mahtuu auton kyytiin, jos teidänkin kärryn saa. :)
    vieläkö teillä on kärry käytössä? hyvin kestänyt, onko tullut vastaan mitään moitetta,tai muuta ajan saatossa ilmennyttä "vikaa" ?
    oilisin kiitollinen jos kerrot kokemuksista. :) itse lähinnä tuon postauksesi perusteella uskaltaudun hankkimaan kyseisen kärryn. että kiitos siitä! :)

    VastaaPoista
  5. Me myimme Trekin v. 2010 ja ostimme Chariot Cougar 2:n, koska toisen lapsen myötä tarvitsimme kaksosrattaat. Siinä tuli siis pyöräkärry ja vaunut samassa. Sen voin sanoa, että pyöräkärrynä Trek Gobug pärjää Cougarille oikein mainiosti. Trekissä huomasin sellaisen ongelman, että kun irrallinen kärry "makasi" aisa maassa, pohjakangas osui samalla maahan. Kivetyksellä ja asfaltilla kangas siis kului näissä tilanteissa. Myös vetoketjut alkoivat muistaakseni hieman irtoilla.

    VastaaPoista

Lukijat