lauantai 29. elokuuta 2009

Sidottu turpeeseen

Kuulun kai nyt talonpoikien luokkaan, kun omistan talon ja maan. Aion asua kotonani, ja olen sitoutunut sen myötä erinäisiin rasitteisiin ja velvoitteisiin.

Lapin Kansassa on tänään uutinen siitä, että monet kunnat kiristävät kiinteistöveroa. Rovaniemi ei kylläkään niin aio tehdä. Kuntaparat tarvitsevat rahaa. Ne yrittävät saada rahaa ja säästöjä niin, että kuntalaisten hyvinvointi ei liiemmin kärsi. Sen kyllä ymmärrän.

Kiinteistöveron nostosta tulee mieleen saamenkulttuurin luennot yliopistossa. Tutkija Aslak Aikio oikaisi monia vääriä luuloja saamelaisten huonosta kohtelusta Ruotsin vallan aikana. Hän puhui Lapinrajoista ja viljelyrajoista. Keräilytaloudessa eläneet saamelaiset olivat kruunulle tärkeitä, eikä heitä voinut verottaa ja kiristää miten sattuu, sillä heillä oli mahdollisuus lähteä paremmille seuduille asumaan. Sen sijaan Lapinrajan tuntumassa asuneita talonpoikia kurjistettiin. Heidän verojaan nostettiin tarvittaessa, sillä Aikion sanoin "talonpoikahan on sidottu turpeeseen".

Samanlainen olo on minulla. Kiinteistöveron nosto on helppo tapa kerätä rahaa. Muutaman äyrin takia ei muuteta mihinkään. Tärkeimpiä asuinpaikan vaikuttimia ovat työ, perhe ja taloudellinen kokonaisuus, ei yksittäinen vero.

Minua voidaan nyt lypsää kiinteistöverolla, vesimaksuilla ja kaikenlaisilla ekomaksujen tapaisilla korvikeveroilla. En minä niiden takia kotoani mihinkään lähde. Minä olen kiinni turpeessa.

1 kommentti:

  1. Nyt tuli sitten vesilaitokselta kirje, jossa kertovat nostavansa hintoja kainostelematta. Samaan on alkanut jätehuoltoyhtiö. Me kaupunkilaiset kuulemma säästämme liikaa vettä ja olemme vähentäneet liikaa jätteiden määrää. Tarvitsevat siksi lisää rahaa.

    VastaaPoista

Lukijat