torstai 10. maaliskuuta 2011

Tavallinen ruoka voi olla kasvisruokaa

Lapin Kansassa oli nyt talvella juttu koulujen kasvisruokapäivästä. Ainakin muutamissa Etelä-Suomen kaupungeissa on pohdittu, olisiko aihetta tarjota yhtenä päivänä ainoastaan kasvisruokaa.

No olisi. Lapin Kansan* jutussa asiaa on kysytty Kotimaiset Kasvikset ry:stä. Näkökulmana on se, syövätkö koululaiset tarpeeksi kasviksia ja kannustaisiko kasvisruokapäivä syömään niitä enemmän.

Toimituksessa ei kai ole ymmärretty idean ideaa. Kasvisruokapäivässähän ei ole kyse vain terveellisyydestä, vaan myös lihan kulutuksen vähentämisestä.

Kasvisruokapäivistä nousee aina kauhea haloo. Ei ole kauan siitä, kun kouluruokana oli puuroja, keittoja ja pottuja jauhokastikkeella. Onko päivittäisestä lihansyönnistä tullut joku ihmisoikeus?

Olen melkein kasvissyöjä

Minä kelpuutan ruokavaliooni riistaa, poroa, (kotimaista) lammasta ja pienissä määrin luomulihaa. Yleensä kuitenkin olen kasvissyöjä kodin ulkopuolella, vaikka kasvissyöjäksi eristäytyminen ei edistä kasvissyöntini tavoitteita.

Se, joka ei tunne kasvissyönnin arvomaailmaa, luulee, että kyse on vain siitä, mitä henkilö laittaa suuhunsa ja mitä ei. Minä toivon, että kaikki ihmiset söisivät enemmän kasviksia ja vähemmän lihaa, koska lihan tuotanto kuluttaa paljon luonnonvaroja ja koska teollisuuslihaeläimillä ei ole kaksiset oltavat.

Kasvisruoka on leimautunut erikoisruokavalioksi, mikä korostaa lihan asemaa "tavallisena ruokana". Joskus, kun en näistä kasvisruokapäiväpuheista ollut vielä kuullutkaan, olen partiotapahtumassa luvannut olla sekasyöjä, jos kaikille tarjotaan kerran kasvisruokaa. Minulle tehdyt erillisannokset vaivasivat - ihan jo siksikin, että muonittajat ovat vapaaehtoistyössä. Ekologisintakin olisi syödä samasta soppakattilasta muiden kanssa.

Viime kesän partiosuurleiri Kilkettä valmisteltaessa esitin muonittajille, että kerran olisi tarjolla koko sakille kasvisruokaa. Reseptinikkari ei innostunut asiasta, koska hänen mielestään lihan proteiineja on niin vaikea korvata. Hän tuumi, että sitten pitäisi laittaa soijaa. Olin äimistinyt. Juuriko pitää saada lihan proteiineja 14 kertaa viikossa?

---

*) ja muiden Alma Median lehtien

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lukijat