perjantai 30. joulukuuta 2011

Ympäristömasennus

Minua vaivaa aika ajoin maapallomasennus.

Yksi kahvikupillinen kuluttaa kuulemma 140 litraa vettä. Luin sen uutisista samoihin aikoihin, kun olin päättänyt alkaa juoda enemmän kahvia, koska tykkään siitä niin paljon. Olin pari päivää hämmennyksissä. - Niin, sie se jaksat tuomosia aatella, tokaisi ystäväni. Hän ei kuulemma jaksa.

Ajatella? Mitä iloa on pelkästä ajattelusta, mietin. Jaksan kyllä ajatella, mutten toimia. En ole luopunut päivittäisestä kahviannoksestani, joka siis on suurempi kuin vuosi sitten.

Ekoerakko Teuvo Niemelä kertoi eräässä haastattelussa, että kuluttaa enintään 1800 kilowattituntia sähköä vuodessa. Niemelä, koulutukseltaan lääkäri, on asunut viime vuosikymmenet yksinänsä Inarissa. Jutun mukaan hän ei enää usko ihmislajin säilymiseen maapallolla.
- Vaikka ihminen osaa ajatella, hän on silti liian itsekäs ja laiska ottamaan kaikki keksinnöt käyttöönsä, ja siten pilaamme ja kulutamme planeetamme meille elinkelvottomaksi. (LK 25.2.2011)
Niemelä on aina vaikuttanut minusta täyspäiseltä. Jutun mukaan hän on päätynyt ajan myötä enemmän ja enemmän linkolalaiseksi maailmantarkkailussaan. Niin olen minäkin. Mietin, että ei tämä maapallo näin voi toimia: toiset kärsivät ja toisen elävät yltäkylläisyydessä. Mietin, että mitä väliä on minun on edes yrittää, kun loppu häämöttää kuitenkin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lukijat